LIEDER AUS DEM MORAST / SONGS OF THE SWAMP

Gruppenausstellung, Kunsthalle Exnergasse, Wien, Österreich, 2011.

Meine Beiträge: MALTA AS METAPHOR und FLAG METAMORPHOSES

Kunsthalle Exnergasse, Malta As Metaphor

Kunsthalle Exnergasse, Malta As Metaphor

Kunsthalle Exnergasse, Malta As Metaphor

Kunsthalle Exnergasse, Flag Metamorphoses

Kunsthalle Exnergasse, Flag Metamorphoses

Lieder aus dem Morast

Kuratiert von Hilary Koob-Sassen + Rosie Cooper

Songs of The Swamp / Lieder aus dem Morast ist eine internationale Gruppenausstellung. Sie fordert von den teilnehmenden KünstlerInnen, ein Biotop zu konstituieren, einen Eingeweide-Morast. Mittels Videos, Fotografie und einer wurmartigen Installation erzeugt die Ausstellung ein vielstimmiges, experimentelles und erlebnisreiches audio-visuelles System. Die Struktur der Ausstellung ist eine multimediale Skulptur. Das ökosystem des Eingeweide-Morasts enthält Kunstwerke, die sich alle mit Systemen auseinandersetzen, in die wir hinein-geboren werden: historische Erzählungen, Wirtschaftskreisläufe und Finanzmärkte, Nationalitäten, Politiken, Religionen, Vorstellungen vom Körper, gesellschaftliche Umgangsformen, ... Wenn wir diese Systeme als gegeben hinnehmen, oder als Ideale / Ziele betrachten, müssen sie immer wieder versagen, Katastrophen auslösen. Stattdessen sollten wir sie als Werkzeuge nutzen, ausgehend von der je eigenen Subjektivität, dem eigenen lebendigen Organismus. Um letztlich die gegenwärtigen Systeme zu ersetzen durch ein neuartiges ökosystem, das für echte Veränderungen keiner Katastrophen mehr bedarf. Dies ist es, was die Ausstellung und die in ihr gezeigten Werke mit künstlerischen Mitteln versuchen - und was bereits in allen Bereichen menschlichen Lebens versucht wird.



Songs of the Swamp

curated by Hilary Koob-Sassen + Rosie Cooper

Songs of the Swamp presents an array of international artists whose works represent, invent, question, or deploy systems. The context is the failure of multiple systems – national, theatrical, financial, market, web. Songs of the Swamp seeks a new aesthetic taxonomy of systems: their actors and their dynamics, their becoming, ascendancy and decay. Songs of the Swamp asks, in making an exhibition – an experiment in the creation of new meaning – can we capture the interplay between multiple systems as a story? A swamp is prey to drainage, it stands in narrative limbo. It can become a garden, a desert, a body. Accepting his Nobel Peace prize for pure potential in 2009, Barack Obama quotes J.F. Kennedy: "Let us focus … on a gradual evolution in human institutions".

Evolution happens without fluidity: punctuated equilibrium. The steady sputter of genetic and technical errors keeps traction on the ancestral speed of change. But cataclysmic punctuations of the norm create a slickness on which only rare and radical glitches – like mammals with flippers – can grip. Those less lucky in their errors can only hope that War, Hunger and Warming herald a cataclysmic supercession: a new ecology of built systems that is not reliant on extreme catastrophe to create real change. The progatonist here is a worm-like structure that winds through the Kunsthalle Exnergasse, 'drawn' from thin strips of steel. Contained within the gut-strings of the worm are a number of video works in varying stages of dissection. Outside the 'worm', systems find a space within the 'swamp': identity and nationhood, myth making, literacy and interpretation, spatial alterity, time / scale, memory and industry; the body. Worm is the syntactical seeking of a story for itself in the ecosystem of the exhibition.

HKS + RKC, January 2011

www.kunsthalleexnergasse.wuk.at

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